Vuonna 1951 perustettu Marimekko on suomalaisen muotoilun tunnetuimpia nimiä. TV-dokumentissa vuodelta 1976 yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Armi Ratia puhuu työstään ja Marimekon vaiheista.
Suomalaisia kulttuuriarvoja hyödyntäneen Marimekon tavoitteena oli kehittyä "elämisen laatua ohjaavaksi ilmiöksi". Marimekkolaiseen elämäntapaan kuuluivat niin arkkitehtuuri, pukeutuminen ja taide kuin yhteiskunnallinen osallistuminenkin.
Armi Ratia oli markkinoinnin ja tuotesuunnittelun mestari. Särmikkäällä yritysjohtajalla oli harvinainen kyky ennakoida arjen estetiikkaan vaikuttavia muutoksia sekä myös taito muuttaa ideat tuotteiksi.
Marimekon esillepano Brysselin maailmannäyttelyssä 1958 ja sitä seurannut kiinnostus yrityksen tuotteita kohtaan, nosti Marimekon liikevaihdon vuonna yli 100 miljoonaan markkaan.
Kansainvälistä läpimurtoa vauhditti ranskalaisen haute couturén suosimisesta moititun Jacqueline Kennedyn poseeraus Marimekon puuvillamekoissa. Tuolloin Marimekko tuli tunnetuksi Yhdysvalloissa lähes 400 eri julkaisun kautta.

Marimekon ensimmäisiä suunnittelijoita olivat Maija Isola, Riitta Immonen, Vuokko Nurmesniemi ja Annika.Rimala (ent. Piha). Marimekon kulta-ajan menestystuotteita – nykypäivän klassikoita - ovat mm. Jokapoika-paita, Tasaraita-mallisto ja Unikko-kuosit.

Teksti: Rita Landström

0 Comments:

Post a Comment