Farkkujen tarina

Farkkujen tarina alkaa kaikkien tuntemasta Levi's -merkistä, "leviksistä". Kuuluisat kaaret ja punainen merkki ovat kansikuvatakamuksenkin yllä. 1873 kangastavarakauppias Levi Strauss ja räätäli Jacob Davis saivat patentin niiteillä vahvistetuille työhousuille. Kun patentti raukesi 1890, alkoi markkinoille ilmaantua kilpailijoita ja kopioita. Suurimmaksi kilpailijaksi nousi 1900-luvun alussa Henry Lee sukunimeään kantavalla merkillä.
Farkkujen kulta-aika alkoi kuitenkin vasta sotien jälkeen, jolloin niistä tuli nousevan nuorisokulttuurin myötä teini-ikäisten suosikkihousuja. Kolmas valtamerkki, Wrangler Western Wear, syntyi 1947.
Suomessa kaksi helsinkiläistehdasta oli uranuurtajia, Mattisen Teollisuus Oy ja Vaaksa Oy. Vaaksan farkut olivat ensimmäiset suomalaiset merkkifarkut.
Mattisen valmistamat James-farkut puolestaan olivat ylivoimaiset 1960-luvulla. Siitä kertoo myös riemukas kuva, jossa abiturienttien penkkariauto on varustettu iskulauseella: "Abi ilman Jameksia on kuin potta ilman pohjaa."
Julkkisten arvo brändien viestinviejinä keksittiin varhain. Suomessa esimerkiksi Hurriganes-bändillä oli iso merkitys Beaversien suosioon.

0 Comments:

Post a Comment